2 nøkler for å få til treningen!

For å få til treningen, er det i bunn og grunn bare to ting du trenger.

1. Vite hva du skal gjøre

Du må naturligvis vite hvordan du gjennomfører gode treningsøkter. Hvilke øvelser og aktiviteter skal du gjøre? Hvor hardt skal du presse deg? Hvor lenge varer en økt? 

For å få opp kondisen kan du gå, løpe, sykle, gå på ski eller drive sirkeltrening. Så lenge du tar i så du blir fra litt til svært andpusten, får du treningseffekt. Så kan du teste ut intervalltrening eller sette deg inn i intensitetsstyring (nøyaktig hvor hardt du presser deg) for å få enda bedre effekt på formen. En god økt kan ta alt fra 15 minutter og oppover. 

Styrketrening kan du gjøre med egen kropp, enkelt utstyr som strikker og slynger eller ekstra vekt i form av en sekk med innhold, manualer/kettlebells, vanndunker eller det du finner i hagen eller i naturen. Hvis du tar så mange repetisjoner at du sliter med å klare flere (og helst når den grensen før 15-20 stk eller 30-60 sek jobbing), så får du en fin styrkeeffekt. Om du vil, kan du optimalisere treningen med å lage plan for antall repetisjoner, gradvis progresjon osv. En god styrkeøkt kan være fra 5 til 15 øvelser, og ta fra 15 minutter og oppover. 

For å trene regelmessig over tid, trenger du et repertoar av ulike økter, så du kan velge det som passer lyst, sesong, hvor du befinner deg og hvor travelt du har det. Vil du ha tips til økter og hvordan du gjennomfører dem, anbefaler jeg å bli med her!

2. Utføre treningen - møte opp!

Du får naturligvis intet utbytte hvis du sitter og tenker på hva du kunne gjort.

For å gjennomføre, trenger du motivasjon. Så lenge du tenker at det å trene vil gi deg gevinster (som overskudd, velvære, god form, bedre helse osv), så er du motivert. Du har gode grunner til å trene. Det kan være nyttig å reflektere litt over hvorfor det er viktig for deg å få disse gevinstene, så det blir enda tydeligere at du vil bruke tid og krefter på dette. Og så er det lurt å løfte frem mer umiddelbare gevinster som avkobling, frisk luft, velvære, godfølelsen etterpå og god samvittighet. Du blir rett og slett veldig fornøyd når du får trent!

God planlegging er lurt for å få treningen inn på timeplanen, særlig hvis du er travel. I tillegg til at du finner tid, er det lettere å få gjennomført når du på forhånd bestemmer når, hva og hvor du skal trene.

Har du mulighet til å skape faste rutiner, ved å trene til samme tid og på samme måte hver uke, er det ofte enklere å få gjort det. Du trenger ikke tenke så mye hver gang, fordi du bare trener som du pleier. Du kan selvfølgelig endre rutinen hvis du trenger variasjon eller hvis noe i livet gjør at det ikke lenger passer å trene til din faste tid.

Opppsummert!

I bunn og grunn er det så enkelt som dette: 

1. Hvis du ikke vet hvordan du utfører treningen,  må du lære deg det. Sett deg inn i øvelser, skaff deg treningsprogrammer osv. Dette er verken vanskelig eller komplisert, men det må læres hvis du ikke allerede kan det. 

2. Hvis du vet hva du kunne gjort, men ikke gjennomfører, må du jobbe mer med motivasjon, planlegging og gode rutiner. Tenk over hvorfor, få det inn på planen og tren gjerne til faste tider.