Slik lykkes du med treningen

Gjennom snart 20 år i treningsbransjen, har jeg lært en del om hva du trenger for å få det til. Å trene regelmessig altså. I dette innlegget får du fire områder jeg mener du må jobbe med for å lykkes over tid.

Vit hvorfor du skal trene!

Selvfølgelig trenger du motivasjon. Du må vite hva du vil ha ut av treningen, særlig når du skal i gang.

Hva tror du vil bli bedre i livet ditt, fordi du trener regelmessig?
Det er ikke vanskelig å finne gode råd om dette. Både helsefolk og treningsfolk er veldig gode til å messe om alle fordelene med trening.

Du kan gjerne gjøre dem relevante for deg.

Hvordan vil god form, helse og overskudd gjøre at DU får god livskvalitet?
Hvis du vet det, er du motivert nok til å gi det et forsøk.

Gode grunner er en god start. Men det er ikke nok. Du kan jo tenke at det ville vært lurt å trene, uten å få gjennomført en eneste økt.

 

Lær hvordan du trener!

Du må også vite hva du skal trene og hvordan du gjennomfører øktene i praksis.

Hvis du ikke allerede har gode nok treningsferdigheter, så kan du lære det. Bli med på en treningsgruppe eller ta noen PT-timer. Få litt instruksjon, i virkeligheten eller på nett. Det finnes nok av programmer og øvelser der ute.

Vit at du sannsynligvis trenger å gjøre mindre enn du tror. Hvis du ikke allerede er topptrent, trenger det ikke være beinhardt eller langvarig. 20-30 minutter noen ganger i uken er alt som skal til. Og du, det er bedre å legge lista for lavt enn for høyt. Mestring (fordi du får det til) gir motivasjon, så kan du heller gjøre mer senere.

Det er heller ikke nødvendig med detaljstyring og perfeksjonisme. Treningen virker selv om du er litt utenfor optimal pulssone. Teknikken trenger ikke være perfekt. Faktisk skal det mye til at du gjør noe som er farlig eller veldig feil. Det farligste er å bli sittende i sofaen.

Hvis du vet hvorfor du skal trene, og hvordan du gjøre det i praksis, så er du langt på vei. Imidlertid kan det fortsatt bli med tanken. Noen ganger er det langt mellom gode intensjoner og gjennomføring.

 

Skap gode rutiner!

Jo bedre rutiner du har, jo lettere går du fra tanke til handling. Skulle du finne på å gjenta den samme rutinen gang på gang, blir det til og med en vane. Da fortsetter du på autopilot.

En rutine beskriver HVA du skal gjøre + HVOR og NÅR du skal gjøre det.

HVA-delen av rutinen handler om innholdet i økten. Du kan gå, sykle, løpe, gjøre styrkeøvelser eller strekkeøvelser. Det finnes tusenvis av økter å velge mellom. Velg en eller flere og få dem inn på planen. Husk å gjøre det enkelt og starte på et nivå du er sikker på å få til.

HVOR-delen gir deg mange muligheter. Velg treningssteder som gjør det mulig å få gjennomført hver uke. Du kan trene både kondisjon, styrke og smidighet rett utenfor døra! 

Legg opp til økter som gir gode treningsopplevelser. Frisk luft er en sikker vinner. Fin natur likeså. Eller fellesskap når du trener sammen med andre. Glad musikk kan også hjelpe.

Trening til faste tider (NÅR-delen av rutinen) er en stor fordel. Det blir fortere en selvfølge. Når det er "din treningstid", så bare gjør du det, uten å bruke masse tankevirksomhet hver gang (du har sikkert nok å tenke på fra før?). Om det ikke er mulig å trene til faste tider hver uke, så lager du en mal. Og så flytter du på økten når du må (det betyr å endre tid, ikke å avlyse økta).

Finn gleden underveis!

Drømmen om en bedre fremtid (målene) gjør at du starter økten. Men det er trivsel, glede og velvære underveis som gjør at du fortsetter.

Derfor skal du lete etter fordelene du opplever hver gang du trener. Jo mer fornøyd du blir, jo større er sjansen for at du gjør det igjen.

Føler du deg bedre når du har trent?

Opplever du velvære? Får du mer energi?

Blir du fornøyd hver gang? Kanskje til og med litt stolt?

Gir treningen deg fine opplevelser, f.eks ute i naturen eller sammen med andre?

Liker du å være en person som trener?

Blir dagen i dag litt bedre, fordi du gjennomførte den økta?

Du kan også gjøre det til en del av treningsrutinen å gi godfølelsen en boost.

Gi deg selv ros hver gang du trener. Jepp, det er lov å være litt stolt. Kanskje trenger du å øve litt på akkurat det.

Skriv ned hva du får til. Når jeg spør folk hvordan det går, forteller alle om den ene gangen de droppet treningen. Ikke om de 5 gangene de gjennomførte.
Derfor skal du hake av, sette kryss eller føre en annen type oversikt over hvor mange ganger du trener. Slik legger du bedre merke til hva du får til. Du får en ekstra seiersfølelse. Og så holder du deg selv litt ansvarlig; det er også nyttig.

Hvor har du noe å gå på?

Mangler du grunner til å trene?
Da må du starte med å finne dem. Du kommer langt med et googlesøk og litt refleksjon.

Vet du ikke hvordan du utfører treningen?
Da må du lære deg det. Få veiledning eller søk på nettet. Finn noen øvelser eller programmer du kan starte med. Vær mer opptatt av å komme i gang med noe som er godt nok, enn av hva som er det optimale programmet.

Har du gode intensjoner og vet hva du kunne gjort, men sliter med å få satt det ut i livet?
Da er nøkkelen gode rutiner. Bestem deg for hva, hvor og når du skal trene. Øv på å følge rutinen, så går det lettere for hver gang.

Er treningen en evig viljestyrkekamp og noe du føler du gjøre for å få det bedre senere?
Da skal du lete mer aktivt etter fordelene hver gang du tar en økt. Kjenn etter, gi deg selv ros og skriv ned hva du klarer!

Vi du lære mer?

I mars 2019 arrangerer vi i Trening UTE en inspirasjonshelg!
Der lærer du mer om alle de fire områdene i dette innlegget.

Lyst til å gi deg selv en fantastisk start på vårtreningen? Da er det bare å sikre seg en plass her!

Om forfatteren

Innlegget er skrevet av Andreas Lycke, som er en del av teamet i Trening UTE. Andreas driver til daglig Lyckelivet, der han gir inidviduell veiledning, holder kurs og foredrag og tilbyr nettkurs i hvordan du skaper gode vaner.