Så enkelt kommer du i gang!

Å komme i gang med utetreningen kan være litt tiltak. Men det blir lettere hvis du gjør det på den rette måten! I dette innlegget får du noen tips!

1. Finn ut hvorfor

Du må naturligvis vite hvorfor du ønsker å trene. Hva vil du ha ut av det?

Er det den gode følelsen når du kommer inn etter en god økt? En kjærkommen dose med frisk luft, svette på ryggen og endorfinrush? Fine opplevelser ute i skog og mark? Eller er treningen din arena for avkobling, egentid og tømming av hodet?

Disse umiddelbare og kortsiktige gevinstene er viktige fordi du innkasserer dem med en gang! I tillegg kan du tenke gjennom hva du oppnår når du blir en person som trener regelmessig! Bedre form, mer å gå på i hverdagen, bedre helse, en strammere kropp, mindre slit i motbakkene eller større fart på flatene. Se for deg hvor bra du vil få det i fremtiden når du trener jevnt over tid!

 

2. Legg lista lavt

Selv om du har gode grunner til å trene, kan dørstokkmila føles lang. Særlig hvis du ikke har trent på en stund. Derfor er det lurt å senke terskelen!

Start med korte økter. 15-20 minutter er fint de første gangene. Det blir selvfølgelig MYE lettere å komme seg ut når du vet du er ferdig om 15 minutter, enn hvis du ser for deg en time. Og så får du det til selv i perioder du har lite tid eller er litt sliten. 

Du trenger heller ikke trene beinhardt eller bry deg med om du trener helt "riktig". Det viktigste i starten er å få inne rutinen som gjør at du kommer deg ut døra, med treningstøyet på. Så har du resten av livet på å gjøre øktene lengre, hardere eller mer optimale. 

 

3. Lag en god plan

Når du vet hvorfor du skal trene, og at du ikke trenger å gjøre så mye hver gang er du godt på vei. Men, du vil jo ikke plutselig begynne å gå ut døra på autopilot. Med andre ord trenger du en god plan!

Sett deg ned med timeboka, og skriv inn når og hvor du skal trene, og hva slags trening du ønsker å utføre. Minn deg selv på hvor fantastisk du vil føle deg når du følger planen, og kan krysse av for gjennomført økt!

Kan du blokke ut faste treningstider hver uke, blir det fortere en selvfølge hva som er din treningstid. Har du så variert innhold i ukene at det ikke er mulig, så er din viktigste rutine at du hver uke planlegger når det passer å gjennomføre treningen. 

Lykke til! Husk at du aldri angrer på en gjennomført økt!