Min vektnedgang

Min erfaring med vektnedgang

Jeg begynte å legge på meg da jeg var i begynnelsen av 20-årene. Som ung trente jeg mye fram til jeg var 22-23 år, men så skjedde det noe med treningslyst og motivasjon. Den bare forsvant gradvis. Jeg har alltid vært glad i å lage mat og spise, og matinntaket bare økte gradvis - det gjorde naturligvis også vekta.

I perioder tok jeg tak i situasjonen og og gikk ned 5-10 kg, men jeg klarte ikke å holde meg til dietter og kurer. Jeg gikk nok for hardt ut og fokuset var kun å skulle ned i vekt. Det ble skippertak både med sunnere kosthold og trening. Ønsket mitt var at alt skulle skje over natten, men alle vet jo at det skjer ikke! Likevel er det vanskelig å innse det når man holder på for seg selv uten støtte eller råd fra andre som kan dette med trening og vektnedgang. Så det gikk bra en stund, men så mistet jeg motivasjonen. Kiloene kom tilbake - flere enn jeg tok av.

Sommeren 2010 kjøpte jeg PT-timer og fikk hjelp med kostholdet. Jeg fikk veldig gode resultater på kort tid og holdt vekta nede og treningen vedlike i over ett år. Men så ble det mye jobbing i inn- og utland, og da raknet det nok en gang og kiloene kom smygene tilbake igjen. Siden da har jeg gått litt ned ved noen anledninger med mer trening, men jeg har også hatt to runder med sykdom som gjorde at jeg la på meg mye. Sist gang jeg var dårlig var for bare noen år siden. Fra desember 2016 til våren 2017 la jeg på meg 14kg! Det er veldig mye på kort tid og jeg ble ganske sjokka selv når jeg gikk på vekta i mai 2017. Jeg visste jeg hadde lagt på meg, men ikke at det var så mye. Jeg veide plutselig 102 kg. Med mine 167 centimeter er det altfor mye.

Nok en gang bestemte jeg meg for at nok er nok. Nå må jeg gjøre noe. Men jeg sleit med depresjon og angst, så det var ikke så lett - helt til jeg fikkk hjelp av en god venn til å komme meg ut å gå tur. Jeg begynte også så smått med styrketrening igjen, kostholdet ble bedre og jeg begynte å gå ned i vekt.

Ny start

Jeg tok tak i livet mitt og fikk NAV med meg på laget slik at jeg kunne ta en utdannelse og komme meg i arbeid. Jeg ville hjelpe andre, så jeg tok PT-utdannelse og kurs som kostholdsveileder. Siden da har jeg spesialisert meg i trening for vektnedgang.

Utdannelse og motivasjon for en sunnere og mer aktiv livsstil bare økte. Fra da til nå har jeg tatt av meg 22 kg, bygd mer muskelmasse og fått bedre kondisjon.


Variert trening

Styrketrening har vært i mitt hovedfokus det meste av tiden, men fra sensommeren 2018 har løping fått mer plass i treningen min. Nå er det en god miks av styrke og kondisjonstrening. Etter at jeg kom i kontakt med Trening UTE har jeg hver søndag denne høsten invitert med meg folk på min trening i motbakker på søndager, og det kommer jeg til å fortsette med. Variasjon i treningen har vært viktig for å holde motivasjonen oppe. Det er fortsatt en vei å gå, men nå har jeg alle verktøyene til å lykkes.

Hjelpe andre

Disse verktøyene har jeg stor glede av å dele med andre gjennom mitt arbeid som Personlig Trener. Til våren kommer jeg derfor til å holde vektreduksjonskurs her på Hønefoss, hvor trening ute kommer til å være en viktig del av de fysiske øktene. Følg med her for mer informasjon.