Styrketrening Ute

Jeg snakker ofte med folk som ønsker å få til mer styrketrening. De går turer, sykler eller går på ski, men har innsett at de trenger noe mer. For noen er det styrke til hverdagens oppgaver eller til mer kraft i løpeskoene eller i tråkket på sykkelen. Andre ønsker å føle seg litt strammere. Og noen vil trene styrke for å forebygge skader.

Ønsket om å få til styrketrening er til stede, men det er vanskelig å få det til i praksis. Ofte skyldes det en forestilling om at treningen må foregå på bestemte steder, at det trengs masse utstyr eller at det tar veldig lang tid. Å dra på treningssenteret 3 ganger i uken, noe som ofte inkluderer både reisetid og venting på utstyr, sitter langt inne.

Heldigvis finnes det et alternativ. Det inkluderer frisk luft, tar kort tid og kan gjøres hvor som helst. Treningseffekten er god nok i massevis, og det finnes øvelser for alle nivåer. Det eneste du trenger er din egen kropp og det du finner der du er. Investerer du noen hundrelapper i enkelt utstyr, får du mulighet til enda større variasjon.


Når du innser at en god styrkeøkt tar 20-30 minutter fra du starter til du avslutter med et smil, forsvinner problemet med manglende tid. Når du kan trene i hagen under barne-TV, på en lekeplass på vei hjem fra jobb eller i skogen mens du uansett er på tur, åpner det seg muligheter overalt. Ikke minst blir det lettere å få kontinuitet i treningen. Utendørs styrketrening kan du gjøre like bra i Syden og på hytta, som hjemme i nærmiljøet.

Det eneste du trenger for å komme i gang er et utvalg øvelser som passer for deg og litt kunnskap om hva som er passe hardt og passe lenge. Begge deler går fint an å lære seg.

Jeg har sett at dette fungerer for mine kunder. Det fungerer også for meg. I en travel hverdag med små barn og egen bedrift, er det helt avgjørende at styrketreningen er lett tilgjengelig og tar kort tid. Jeg må også innrømme at styrketrening aldri har vært min foretrukne treningsform. Jeg foretrekker godfølelsen på sykkelen eller på en løpetur i skogen. Men jeg trener styrke likevel. Det gir velvære og sikrer at kroppen fungerer til alt jeg vil bruke den til. 2-3 ukentlige styrkeøkter er en investering jeg er villig til å gjøre, og som gir en god avkastning.

Anbefalingen om styrketrening ute kommer med et lite forbehold. Har du ambisjoner om å bli god til å løfte veldig tunge vekter, enten det er for å slå kompisen i benkpress eller for å konkurrere i styrkeløft, så må du øve på å løfte tunge vekter. Da trenger du utstyr. Hvis det viktigste for deg er god helse, velvære, styrke til en god hverdag og et ønske om å beherske din egen kropp, får du alt du trenger utendørs. De få gangene i året det er 20 minus eller full storm, kan du naturligvis benytte de samme øvelsene innendørs.

Dette innlegget er skrevet av Andreas Lycke - fysioterapeut, personlig trener, ernæringskosulent og helsecoach