Har du prøvd lyktestolpeintervaller?

Det er utrolig mange måter å utføre intervalltrening på. Det finnes uendelige varianter med tanke på varighet av drag og pauser, og ikke minst mange gode muligheter til å variere hvordan vi legger de opp. Det er muligheter for alle å finne en eller flere varianter som motiverer og som bringer frem godfølelse både under og etter økta. 


En av mine favoritter


En av øktene jeg stadig kommer tilbake til, og som jeg opplever at andre også motiveres av er lyktestolpeintervaller. Bestemte lyktestolper er naturlige mål for avslutningen av hvert drag, og det er motiverende å nå de på en bestemt individuell tid. 

Økta starter med rolig jogg på fine grusvier fra Marikollen. Dette er en god start i fine omgivelser hvor kroppen gjøres klar til å ta i godt under intervalløkta. Selve intervalløkta gjøres på asfalt hvor vi kjører 8 drag av ca. 45 sekunder. Dragene er 4 lyktestolper, før vi tar det rolig i ca. 15 sekunder hvor vi beveger oss én lyktestolpe frem.

Når intervallene er unnagjort ved siste lyktestolpe jogger vi rolig på flotte stier og veier tilbake til Marikollen, og her er det muligheter både for gode samtaler og for å ta inn inntrykkene fra den fine naturen. 

Dette er en effektiv kondisjonsøkt, både med tanke på å få hjertepumpa til å slå og tidsbruk. Intervallene i seg selv tar jo kun ca. 8 minutter!


Avslutter med styrketrening

Dette er en økt det er fint å avslutte med styrkeøvelser, og i og med at vi er ute i naturen så bruker vi egen kroppsvekt. Her anbefaler jeg øvelser som jumping jacks, knebøy, utfall, burpees, mountain climber, push ups, sit ups, triceps, hofteløft og plankevarianter. 




Godt utnyttet time

Det er en god følelse å rekke så mye på 60 minutter. Vi har fått utført både kondisjons- og styrkeelementer, samt fått mye god og frisk luft.

Dette er én av timene jeg gleder meg til å kjøre hos Trening UTE, og du kan finne info om mine timer og påmelding i lenken her!


Dette innlegger er skrevet av vår ambassadør Mathilde Rutle