3 tips til god løpeteknikk

Etter en lang og god sommer er høsten i anmarsj og lange fine løpeturer ute i frisk høstluft står for døren. Uavhengig av om du har trent og holdt formen vedlike gjennom sommeren eller om du starter igjen etter et langt avbrekk, er det viktig å tenke på god løpeteknikk. Kanskje har du vært på løpekurs før og lært deg noen triks, eller så har du kanskje aldri har vært borti det. Løpeteknikk er noe som må repeteres og terpes for både nybegynnere og viderekommende. Man blir aldri utlært!

 

Hva er god løpeteknikk og hvorfor trenger du det?

Fordelene med god løpsteknikk og å forbedre den er blant annet:

- Du vil løpe mer energieffektivt, du forbedrer løpsøkonomien din og du vil kunne løpe raskere
- Du vil løpe mer skånsomt, du får mindre støt fra underlaget som reduserer risikoen for skade
- Det blir morsommere å løpe med et lettere steg, du får bedre løpsfølelse

 

3 ting du må huske på når du løper

Overkropp

Overkroppen skal være strak med brystet opp og frem og blikket rett frem. Unngå å krumme overkroppen eller være bakoverlent. Du skal ha et lite fall i overkroppen slik at den blir litt fremoverlent uten at du mister den gode holdningen. Tenk at du har en strak linje fra anklene gjennom kroppen og opp til hodet.


Frekvens

De fleste tar for lange steg med for treg frekvens. Frekvens er antall skritt du tar per minutt. Det anbefales at du har mellom 170-180 steg i minuttet når du løper. Dette innebærer for de fleste at du må få opp frekvensen din. Raskere frekvens gjør det også lettere å lande under tyngdepunktet. Tenk raske korte steg i stedet for lange tunge steg.

 

Landing

Skal man lande på hælen, midt på foten eller på forfoten? Det har vært mange diskusjoner om hvor man helst bør lande. Det viktigste er å lande under tyngdepunktet ditt. For de fleste så vil en landing midt på foten være det beste, men mange trives også godt med å lande på forfoten. Unngå å lande helt frem på tærne og unngå å lande med hælen først langt foran tyngdepunktet ditt.

 

Vil du lære mer om løpeteknikk og komme i god form i høst? Bli med på våre løpetreninger i Ski, Ås eller Drøbak. Treningene vil inneholde intervalltrening med grundig teknikkfokus både på bane, i bakker og som fartslek i terrenget. Se mer info her!

Dette innlegget er skrevet av vår EKSPERT-ambassadør Andreas Benoni