Trening med minibands

Minibands tar så og si ingen plass, så disse små strikkene er virkelig geniale å ha med seg på ferie. Jaggu kan man få seg en skikkelig effektiv treningsøkt også! Jeg bruker ofte minibands når jeg trener selv og også til mine kunder. De er fantastiske å bruke til en rekke opptreningsøvelser etter skader, eller aller helst - som skadeforebyggende øvelser. I tillegg kan de gi det "deilige" lille ekstra trøkket, på øvelser som knebøy og hofteløft.

I videoen under, viser jeg en runde som du kan gjøre 3-4 ganger etter hverandre - tro meg, det funker. Selv liker jeg økter med litt variasjon underveis, men alternativt kan du plukke ut øvelsene og gjøre dem én og én, eller sette sammen to og to øvelser. Jeg viser alle øvelsene isolert i bildegalleriet under videoen.

Som dere ser har jeg brukt to minibands til enkelte av øvelsene i denne serien, for å få litt ekstra trøkk. Det viktigste er at du bruker strikker som gir deg motstand på ditt nivå, men de ulike øvelsene setter litt ulikt krav til tyngden. Minibands levereres stort sett med lett, medium eller hard motstand. Om du ønsker profesjonelle treningsøkter fra Trening UTE, se våre videopakker her.

MINIØKT MED MINIBANDS



 


UNDER FINNER DU BILDEGALLERI AV ALLE ØVELSENE I VIDEOEN



KNEBØY

- Press knærne ut til siden under hele bevegelsen



KNEBØY-HOPP

- Hopp bredt ut med bena og lande i en dyp knebøy


KNEBØY-GANGE

- Gå sidelengs i knebøyposisjon samtidig som du presser ut knærne


STRAK SIDE-GANGE

- Gå med strake ben rett sidelengs


SIDELØFT

- Hold benet du løfter til siden helt strakt



KNELØFT

- Trekk benet så høyt opp som mulig og senk det rolig ned igjen



HENGENDE HOFTELØFT

- Heng på skulderbladene på en kant og løft hofta høyt opp


SKULDERSTABILITET

- Press håndbakene fra hverandre og heis armene rolig opp og ned


OMVENDT SKULDERSTABILITET

- Press håndbakene fra hverandre samtidig som du fører strikken ut og bak


UTOVERROTASJON

- Hold overarmen i ro inntil livet, og press hendene ut til siden


BRYSTPRESS

- Hold strikken inntil brystet med en hånd, samtidig som du presser den andre fram