4 gode grunner til å trene ute

I all slags vær, året igjennom, holder jeg gruppetimer med noen damer som bare er helt råe! På tross av en hektisk hverdag med familie og jobb kommer de på trening, uke etter uke, og for meg som trener er dette fantastisk å oppleve.

Det er spennende å se på hvorfor de er med på trening ute i en travel hverdag, og ikke minst hvordan det gir energi istedenfor å ta.

Her er de 4 tingene som går igjen når de beskriver hvorfor de er så fornøyde med utetreningen:


1. UTE

Utetrening bidrar til at du får frisk luft og får klarnet hodet etter en lang dag inne på jobb. Alle sanser er i bruk ute, og det gir treningen en ekstra dimensjon at den foregår i naturen. Det er magisk å ligge på ryggen og gjøre en øvelse mens du ser opp på stjernene eller ser skyer som danser over himmelen. Om vinteren er det en helt spesiell opplevelse å kjenne snøfnugg som daler ned og danser på nesa mens du gjør en knebøy eller situps. 




2. TIME-OUT

Det føles ekstra godt å komme ut hjemmefra når «det koker» og du trenger litt tid for deg selv. Du får et etterlengtet friminutt og la andre ta ansvar en times tid mens du prioriterer treningen ute. Både treningen og godfølelsen gir deg velvære og gode helsegevinster. 

 «Jeg gleder meg til utetreningen - den er allsidig og variert! Den er som et friminutt for meg!»

 

3. VARIASJON

Utetreningen legges opp ulikt fra gang til gang. Du får ikke følelsen av at øvelsene er kjedelige eller at du har gjort de «hundre ganger før». Du blir stadig introdusert for nye øvelser eller varianter av gamle øvelser. Du vet ikke hva du går til fra gang til gang, noe som er veldig bra. Dette gir en god spenning og det vekker nysgjerrighet ikke å vite hvordan økten blir før du kommer deg på trening. Det er nesten slik at du helst ikke vil gå glipp av noe.

 
4. SOSIALT

Du kan enten melde deg på treningen sammen med noen du kjenner eller bli med for å bli kjent med nye damer. Uansett om du kjenner noen fra før eller ikke så går praten alltid lett og latteren sitter løst. Noen øvelser kan oppleves som morsomme, eller være vanskelig å få til første gangen, og da kan det fort bli en god latter. Stemningen blir lett og uhøytidelig og du får trent sammen med andre som du kan slå av en prat med både før, under og etter treningen. Det gir energi å møte likesinnede og få være deg selv akkurat som du er.



Min opplevelse når jeg trener ute er at jeg elsker variasjon i både øvelser og omgivelser. Min glede når jeg trener andre er å se hvilken treningsglede og mestringsfølelse de får. Jeg får energi av å trene ute sammen med andre som kan inspirere meg til å ta i litt ekstra og gi mer enn jeg hadde gjort om jeg trente alene. Det gir samhold og lagfølelse å trene ute sammen med andre. 


Dette innlegget er skrevet av instruktør Charlotte Bjørge som driver SMIL for helse