Utendørsøkt med dekk og tau

Jeg går mye med tung pulk på vinteren og med sekk på sommeren, og jeg er derfor opptatt av øvelser hvor hele kroppen er i bruk. Økta du får her med dekk og tau er hovedsakelig en kondisjonsøkt, men styrken i armer og bein får sannelig kjørt seg. Det er rett og slett en kongeøkt hvor du bruker hele kroppen.

Du må gjerne begynne med en dynamisk oppvarming og noen lette repetisjoner med knebøy før du setter i gang. Litt lett jogg kan også være fint å legge inn. Jeg kjørte denne økta som en tabataøkt, det vil si 8 intervaller av 20 sekunder med 10 sekunder pause, noe som blir 4 minutter jobbing til sammen. Mellom hvert sett hadde jeg ca. ett minutts pause. Hvor lenge du skal holde på kommer an på hva dine mål er og hva du har tid til. Denne dagen fikk jeg til ett sett.

La oss kjøre i gang!

Trekke dekk
Dette er min favorittøvelse. Pass på å løfte bryst og skyve beina fra deg. Dekk får du kasta etter deg hos dekkfirmaer, så det er bare å dra og spørre.




Fikk litt hyggelig motivasjonshjelp! :-)


Battleropes slam
Start med skulderbreddes avstand mellom føttene og hold på hver sin ende av tauene. Strekk opp hoftene og armene før du deretter med full kraft slår tauene mot bakken ved å bøye i hoftene og armene. I denne øvelsen er det viktig at hoftene strekkes helt ut før tauene slås mot bakken. Det er viktig å stramme magen og ryggen i bevegelsen, slik at man kan få kraften ut i tauene ved hjelp av hofter og armer. Tauet har jeg kjøpt på en litt stor byggvarehandel. 


Battleropes annen hver arm
Start med skulderbreddes avstand mellom føttene og hold på hver sin ende av tauene. Slå det ene tauet mot bakken og det andre opp i luften. Jobb opp og ned i motsatte bevegelser med armene og gjør det til en flytende bevegelse. Det er viktig å stramme magen og ryggen i bevegelsen slik at du kan få kraften ut i tauene ved hjelp av hofter og armer.


Dekk over hodet med knebøy
Stå i en dyp knebøyposisjon og ta tak i innsiden av dekket med begge hender. Reis deg opp og før dekket med begge hender over hodet. Før dekket ned mot bryst og sett deg ned i knebøy posisjon igjen.






Og det var det, LYKKE TIL!

Dette innlegget er skrevet av Aina Østlund Prestholdt som driver HEL trening